O nás

Vítejte na stránkách benrotor, které byly vytvořeny proto, abychom Vám mohli jejich prostřednictvím poskytnout alespoň část zkušeností, nasbíraných za zhruba desítku let motání se v těsné blízkosti automobilových závodů všeho druhu, včetně stavby vlastních závodních strojů. Také výrobu různých tuningových součástek, případně jejich zajištění dodavatelsky a následné montáže na vlastní, nebo cizí automobily, motocykly, lodě, nebo travní sekačky, zkrátka všechno co je poháněno nějakými motory. Nabízíme také opravy a repase Wanklových motorů.

Slovíčko rotor v názvu domény má vystihnout velkou lásku ke kontroverznímu Wanklovu rotačnímu motoru, který se stal, samozřejmě úplnou náhodou, hnacím agregátem většiny našich závodních strojů. Taky to může znamenat poměrně širokou náruč odvětví, nebo kroužek lidí, se kterými se tu můžete setkávat.

Jura Beneš

Wankelův rotační motor

U těchto rotačních motorů je suvný klikový mechanismus nahrazen výstředníkovým převodem uvnitř skříně motoru 2 a běžcem. Ten vytváří pracovní objemy tím, že se pohybuje po trochoidní dráze. Tímto běžcem je píst rotačního motoru 1 a přeměna tlakové energie na mechanickou práci se uskutečňuje na jeho třech čelních plochách.

Wankelův rotační motor
Zdroj: WIKIPEDIAC

Vzniklá síla je přenášena vnitřním ozubením pístu na malé ozubené kolo 4, se kterým je v záběru. Kolo je pevně spojeno s hřídelí 3 uloženou ve středu skříně 6. Prostřednictvím dvou ozubených kol je vynucován odvalovací pohyb, při kterém hrany pístu opisují uvnitř skříně zmíněnou oválnou, ve středu lehce zúženou křivku. Při otáčení pístu tak vznikají tři proti sobě uzavřené pracovní prostory. Ty jsou vzájemně přesazeny po 120 stupních a periodicky se zvětšují a zmenšují. Během jedné otáčky pístu proběhne úplný čtyřtaktní pracovní oběh. Sací kanál 1 i výfukový 5 pro výměnu náplně jsou ovládány pístem. Píst má v řezu tvar trojúhelníku s vypouklými stranami.

Průběh pracovního oběhu u rotačního motoru je následující

převzato youtube.com

Scroll to the top